Museijärnväg – roligt för både stora och små

Behöver du fördriva en timme i Mariefred en fin sommardag? Ta tåget!

Från Mariefreds stationshus utgår museijärnvägen, Östra Södermanlands Järnväg, flera gånger om dagen. Det går att åka en kortare tur, till Läggesta Nedre och tillbaka, och en längre till Taxinge. Därifrån kan man även ta ångbåt tillbaka till Mariefred om man har tröttnat på tåget.

Vi bestämmer oss för en kortare tur, och tar dagens första avgång. Det lilla tåget, för oss som är vana vid snabba och rymliga tåg känns smalspårsvagnarna som ett docktåg, rymmer förvånansvärt många passagerare på sina träbänkar, placerade mittemot varandra. Det finns öppna vagnar och mer stängda vagnar att välja på. Men resan börjar inte med tågets avgång utan med ett inköp av biljetter i det gamla stationshuset från 1895 i fin jugendstil. Många av de gamla detaljerna finns kvar i stationshuset, så som skyltar och reklam. I kassan trängs den traditionella biljettmaskinen och boxarna för att skicka pengar och biljetter mellan säljare och köpare med en modern kortläsare. 

Med våra biljetter i handen kliver vi på tåget, fyra vagnar och ett ånglok. Klockan slår avgångstid och en stins klingar i en klocka på stationshusväggen och ropar ut avgången och uppmanar alla som ska med att kliva på. Med ett väldigt pustande och stånkande sätts tåget i rörelse, till alla passagerares stora glädje. Vi gnisslar ut från stationen och mot Läggesta, drygt tre kilometer bort. På vägen finns flera stationer, men det är bara vid Marielund som tåget stannar till.  

Efter en dryg kvart är vi i Läggesta Nedre där tåget gör ett uppehåll innan det vänder tillbaka till Mariefred. Stationshuset i Läggesta är också det från 1895 och restaurerat till sin forna glans. Här finns en vänthall med tidstypisk reklam och en toalett för moderna och kräsna resenärer. När loket har flyttats till andra änden av tåget (loket går baklänges tillbaka, det finns tydligen ingen möjlighet att vända i Läggesta) är det dags att tuffa tillbaka till staden, dit vi anländer en dryg timme efter att vi lämnade den.

Museijärnvägen drivs av Museiföreningen Östra Södermanlands Järnväg som har samlat ihop ett imponerande antal lok och vagnar, byggda för smalspårig järnväg. De vagnar vi åker med, liksom loket, ser ut att vara i mycket fint skick. Färgen blänker och allt är helt och rent. Vagnarna är lite olika, och har olika ursprung. Loket är byggt år 1901 i Motala för Stafsjö Järnväg, och på vägen till Mariefred åker vi i en vagn byggd för Stafsjö Jernväg. Resan till Läggesta företas i en vagn från Jönköping-Gripenbergs järnväg.

Föreningen visar lok och vagnar från de allra minsta järnvägarna, de med en spårvidd på bara 60 centimeter. Det har inte funnits många sådana genom tiderna i Sverige, och det känns som sagt som att åka i ett docktåg. Det är samtidigt en nyttig påminnelse om hur man reste i början av 1900-talet, hur miljöerna såg ut och i vilken hastighet tågen tog sig fram. Föreningen gör ett bra arbete med att driva banan, hålla vagnar och lok i form och ge en realistisk bild av hur stinsar och lokförare var klädda. Stilen är i princip sekelskifte, men allt är inte exakt, och det gör ingenting, känslan infinner sig ändå.

I stationshuset finns också ett informationsblad (finns på flera språk) om föreningen och dess arbete. Det är ett lättläst och välformulerat blad som ger bra bakgrundsinformation i väntan på avgång. En komplicerad tidtabell, enligt det snitt de tydligen hade för hundra år sedan, listar alla avgångar, men det går även att söka rätt på dem på föreningens hemsida. Föreningen har även lyckats väl med sin skyltning, en första skylt för museijärnvägen finns redan ute på E20, och även inne i Mariefred finns tydliga skyltar. Stationshuset ligger dessutom precis vid slottet och den stora parkeringen, så det går knappt att komma fel!

Gammalt möter nytt, modern järnvägsbro bakom stationen Läggesta Nedre

Bland våra medpassagerare finns både äldre och barn, hela familjer och ensamma turister, och alla verkar uppskatta resan. Den som vill kan dessutom byta till eller från moderna tåg i Läggesta, för där, en kort bit från museijärnvägen, stannar SJ:s nuvarande tåg. En fin kontrast mellan gammalt och nytt, och en påminnelse om att utvecklingen alltid går vidare, och att det vi ser som nytt och snabbt idag en gång kommer hamna på museum!

 

 

Lilla mellanstationen Marielund

    

Facebooktwitterlinkedin